Diş Sıkma (Bruksizm) Hakkında Her Şey

Küçük yaşlardan itibaren yoğun stres altında yaşadığımız bu dönemde diş sıkma yani bruksizm çok sık rastlanılan bir rahatsızlık haline geldi. Erken yaşlarda da ileri yaşlarda da ortaya çıkabilen bu rahatsızlık, tedavi edilmediği zaman ağzı hiç açamama gibi önemli sağlık problemlerini beraberinde getirebiliyor. Adana Özel Ağız ve Diş Sağlığı Polikliniği Primedent olarak çağımızın hastalığı Diş Sıkma (Bruksizm) ile ilgili her şeyi sizler için anlattık.

Diş Sıkma (Bruksizm) Nedir? Belirtileri Nelerdir?

Günlük iş ve ders temposu, özel hayatın yarattığı stres ve birçok kaygı uykumuzda istem dışı olarak dişlerimizi sıkmamıza ya da gıcırdatmamıza neden olur. Ağız ve diş sağlığımızı olumsuz yönde etkileyen bu durumun çoğu zaman farkında olmayız. Ancak aynı ortamda uyuduğumuz birileri olursa bizi uyarabilirler. Fakat sabah uyandığınızda çene ağrısı hissediyorsanız, uykuda dişlerinizi sıktığınızı anlayabilirsiniz. Uzun zaman boyunca tedavi edilmezse bu rahatsızlık giderek kronikleşir ve ağızı hiç açamayacağınız evrelere kadar büyük sağlık sorunlarına neden olur.

Diş Sıkma (Bruksizm) Nedenleri Nelerdir?

Diş sıkma rahatsızlığının önceki zamanlarda yalnızca alt ve üst çene arasındaki uyumsuzluktan kaynaklandığı düşünülürdü. Ancak bugün itibariyle alt ve üst çene kapanışı sorunsuz olan kişilerde bile diş sıkma ve diş gıcırdatma vakalarının ortaya çıktığı biliniyor. Bu yüzden stres ve kaygı bozukluğu Bruksizmin birincil sebebi konumunda.

Diş Sıkma (Bruksizm) Nelere Yol Açar? Diş Sıkma Baş Ağrısına Neden Olur Mu?

Rahatsızlığın başlangıç evresinde sabah uyanıldığı zaman çene ağrısı, baş ağrısı ve yüz ağrısı şikâyetleri yaygındır. Zaman içerisinde bu şikâyetler de hastalıkla birlikte ilerler ve yemek yemede zorluk çekilmeye başlar. Çene eklemi sorunlarından ötürü bir süre sonra ağzı açıp kapamada zorluk çekilmeye başlar. Ağzınızı kapatıp açarken çene ekleminden “klik” benzeri bir ses geliyorsa bu eklem problemlerinizin başladığı anlamına gelir.

Hastalığın ilerleyen evrelerinde dişlerde sallanma ve kırıklar, çenede kilitlenme ve kayma gibi belirtiler kendisini gösterir.

Diş Sıkmak ve Diş Gıcırdatmak Neden Ağrıya Yol Açar?

Kişinin diş sıkması ve diş gıcırdatmasının sonucunda meydana gelen ağrıların sebebi çene ekleminin kapsül ile eklem içi sıvı arasında yarattığı ağrı ve hassasiyetin bir yansımasıdır. Kimi zaman bir travma, kondil disk düzensizlikleri, alt ve üst çenenin kapanış bozukluğu, iltihapsal eklem hastalıkları veya rejeneratif eklem hastalıkları da benzer ağrılara yol açabilmektedir.

Diş Sıkma Tedavisi

Çene rahatsızlığı olanlar genellikle çene cerrahisi kliniğinden önce yüz ağrısı, kulak ağrısı ve baş ağrısı gibi şikâyetlerden ötürü kulak burun boğaz veya nöroloji kliniklerine başvuruyorlar.

Ancak bu hastaların uzman bir diş hekimine, bir çene cerrahına muayene olmaları gerekir. İlk olarak çene yapısını değerlendirebilmek adına radyolojik bir inceleme yapılır.

Bu rahatsızlığın tedavisi uzun süren bir süreçtir. Hastanın diş hekimi tarafından iyi bilgilendirilmesi ve sürece uyum sağlaması gerekir.

Diş Plakları

Alt ve üst çenede bulunan dişlerin birbirleriyle temas etmesini önlemek için kullanılan şeffaf diş plakları, hastanın ölçüleri alınarak kişiye özel biçimde üretilir.

Diş Koruyucu Apareyler

Koruyucu apareyler, sert akrilik plastik malzemelerden üretilir ve alt-üst çene dişlerinin birbirleriyle temas etmesini önlemeyi amaçlar. Gece koruyucuları olarak da bilinen bu apareyler diş sıkma ve diş gıcırdatma tedavisinde etkilidir.

Tedaviye ek olarak sıcak su veya kas gevşeticilerle akut kas spazmı olan kişilerin kısmen de olsa rahatlaması sağlanır.

Apareyler ve plaklar kullanılarak beklenen seviyede düzelme sağlanamazsa, hastalarda cerrahi çözümlere başvurulabilir. Bunun için geç kalmadan Adana’da diş sıkma (bruksizm) tedavisinin uzman diş hekimleri tarafından yapıldığı Primedent’e başvurarak tedavinizi yaptırabilirsiniz.

Çocuklarda Diş Sıkma ve Diş Gıcırdatma Nedenleri

5 yaşını doldurmayan çocuklarda diş gıcırdatma vakaları çok daha sık gözlemlenir. Yetişkinlerde olduğu gibi çocuklarda da diş sıkmanın birincil sebebi psikolojik etkilerdir. Söz konusu çocuklar ilk olarak bir pedodontiste yani çocuk diş hekimine muayene ettirilerek ağız ve çene ile ilgili bu sorunun altında yatan bir başka problem olup olmadığı tespit edilmelidir.

Çocuklarda dolaylı etkenler de diş sıkmaya veya gıcırdatmaya sebep olabilir. Bu etkenler arsında bağırsak parazitleri, dikkat bozukluğu, burun tıkanıklığı, mide asidinin yemek borusuna kaçması, kronik sinüzit sayılabilir.

Çocukların diş gıcırdatmaları ağız ve dişten kaynaklı değilse çocuk doktoruna ve çocuk psikoloğuna yönlendirilirler.

Siz de kendiniz ve çocuğunuz için ağız ve diş sağlığı endişesi güdüyorsanız Primedent olarak uzman hekim kadromuz ve donanımlı kliniğimizle her daim yanınızdayız. Primedent’le sağlıklı ve ışıltılı gülüşler sizin olsun!